Kitekintő: A Ray-Ban története
Az Egyesült Államok védjegyéhez a Ray ban napszemüvegek ugyanúgy hozzátartoznak, mint z izomautók, a western, vagy a külföldön harcoló katonáik. Ez utóbbihoz némileg köze van a Ray Ban-nek is, hiszen napszemüvegeiket a légierő pilótái is immár több mint 70 éve használják.
A zöld lencse:
A Ray-Ban története 1937-ben kezdődött, amikor az amerikai légierő a Bausch & Lomb cégnek megbízást adott egy speciális, a pilóták számára készülő napszemüveg kifejlesztésére. De ne siessünk ennyire előre. A megbízást ugyanis megelőzte egy apró, de semmiképpen sem elhanyagolható esemény. 1927-ben, a légierő kötelékében szolgálatot teljesító főhadnagy, MacCready, valódi hősként léghajóján egymaga, leszállás nélkül átrepülte az Atlanti-óceánt. MacCready a túl erős fény és a napsugarak visszaverődése következtében fellépő fejfájással és hányingerrel küzdött a magasban. MacCready a Bausch & Lomb céghez fordult: “Szükségem lenne a napsugárzástól védő, ugyanakkor jó kilátást biztosító szemüvegre”.
A cég azonnal felismerte a lehetőséget melyet az egész amerikai hadsereg ellátása jelentett, így energiát nem kímélve az új termék fejlesztésére összpontosítottak. Így született meg a “zöld szemüveg”, amely nemcsak védett, hanem szűrt is. Ezt a zöld lencsét szuperkönnyű keretbe foglalták, melyet Large Metal névre kereszteltek és kitalálták mellé a Ray-Ban márkanevet ( Ray – sugár / Banish – elűz, eloszlat ). 1937. május 7-én a Ray-Ban 3 dollár és 75 centes egységáron megjelent a piacon.
A pilóta modell:
A II. Világháborúban Ray Ban napszemüveg volt látható amerikai katonákon Normandiában, így a franciák számára a visszanyert szabadság szimbólumává vált, akárcsak a farmer vagy a rágógumi. A háború idején Douglas McArthur tábornok, a Csendes-óceáni szövetséges erők főparancsnoka tette igazán híressé, akit a napilapok és a filmhíradók tudósításai kizárólag a Large Metal Ray Ban napszemüvegben fotózták és mutatták be. A hagyományos, pilóta fazonnak nevezett napszemüveg kábelszárral volt ellátva, így veszélyesebb manőverek alkalmával sem esett le. Az amerikai katonák a visszautazásuk előtt búcsúajándékként nemcsak rágógumit, csokoládét, neylon harisnyát, hanem sok-sok ‘Pilóta’ napszemüveget is ajándékba adtak/hátra hagytak. A frontról hazatérőket pedig amerikaiak ezrei fogadták, és azonnal magukra öltötték a háborúban népszerűvé vált, a katonák talizmánjának tartott napszemüvegeket. Nem kellett sok idő ahhoz, hogy az akkori amerikai sztárok is elkezdje viselni a Ray Ban napszemüvegeket, és ezzel megkezdődött a mai napig tartó népszerűségük.
1952-ben a Wayfarer modell megjelenésével, melyet James Dean is viselt, újabb sikerfejezet kezdődött a márka történetében.