Kis Hírek a Nagyvilágból:
Az Me323 – a repülő óriás
2012-ben egy Me323 Gigant került elő Szardínia partjainál
Egy valóságos óriást találtak búvárok Szardínia partjaitól nem messze a tenger fenekén, hatvan méter mélyen, egy gépet, amelyről eddig úgy tudtuk, hogy nem maradt meg egyetlen példánya sem a II. Világháború óta.
A Messerschmitt 323 Gigant hatmotoros, hatvanméteres fesztávolságú, 45 tonnás, 120-130 felfegyverzett katona szállítására alkalmas német repülőgép 198 példányban épült, és a repüléstörténettel foglalkozó kutatók azt nyilatkozták a The Telegraph című lapnak, hogy a megtalált példány nagyon jó állapotban van, a sós víz remekül konzerválta a gépet, mind a hat motor ott van a helyén – bár ennek azért maguk a víz alatti felvételek is ellentmondanak. A gépet 1943. július 26-án egy brit Bristol Beufighter lőtte le, amikor a szardíniai német bázisról a toszkánai Pistoia felé repült. A lelövésről a repüléstörténészek tudtak, de a roncs helyét másfelé sejtették, mint ahol most rábukkantak.
A Messerschmitt 323-as elődje a 321-es vitorlázó szállítógép volt, de ennek levegőbe emeléséhez több motoros gép kellett egyszerre: a vontatásos manőver kifejezetten veszélyesnek bizonyult, ezért fejlesztették ki inkább azt a változatát, amely saját motorjaival emelkedik a levegőbe. Több példányát a vitorlázókból építették át motorossá. A gépet eredetileg a Nagy-Britannia elleni invázióhoz tervezték, a rakodás a pilótafülke alatt szétnyíló orr-részen át történt. 10-12 tonnával, akár egy kisebb tankkal vagy tüzérségi egységgel a fedélzeten nagyjából 700 mérföldet tehetett meg, de a hat, egyenként majdnem ezer lóerős csillagmotor ellenére meglehetősen alacsony volt a sebessége, mintegy 210 kilométer óránként.
Az alacsony sebesség, illetve a részben fém-, részben faépítés meglehetősen sebezhetővé tette a lomha óriást. Ötfőnyi személyzettel repült: két pilóta, két fedélzeti szerelő és egy rádiós navigátor. A raktér 11 méter hosszú, 3 méter széles és 3,4 méter magas volt, hatvan hordágyat lehetett elhelyezni benne sebesültekkel.