Pilóta Jelvény – kerek koszorúval
Flugzeugführerabzeichen – mit rundem Kranz
1991-ben jelent meg az International Militaria újságban Christian von Tettinek cikke a kerek koszorús Pilóta Jelvényről. Ebben az olvasható, hogy prototípus volt a jelvény, melynek kizárólagos gyártási jogát Juncker kapta meg, de előfordulhat, hogy nem Juncker értékesítette őket, hanem egy viszonteladó.
“Pilóta Jelvény a női személyzetek részére
1943 közepe felé a Birodalom Légügyi minisztere ( az RdL, azaz a Reichsminister der Luftfahrt ) és a Légierő Főparancsnoksága ( az OdL, azaz az Oberkommando der Luftwaffe ) úgy döntött, hogy a női személyi állomány részére egy új Pilóta Jelvényt alapít ugyanazokkal a kiérdemlési feltételekkel, mint a Luftwaffe Pilóta Jelvény esetében.
Ez az intézkedés azért vált szükségessé, mivel egyre több nő hajtott végre próbarepüléseket tesztpilótaként a Luftwaffe személyi állományának részeként, mint például Flugkapitän Hanna Reitsch, Elly Beinhorn, Melitta Schenk-Stauffenberg, Luise Harden és Frau Rosemeyer, vagy harci küldetésekben vettek részt, mint a Vaskereszt 2. osztállyal szintén kitüntetett Beate Use ( 1919. október 25 – 2001. július 16. ).
Az új Pilóta Jelvény bevezetésének pillanatáig az addig már megalapított Pilóta Jelvényt is viselhették nők, amennyiben betartották az érvényben lévő szabályozást és előírásokat, amit egyes körökben nem fogadtak túl nagy örömmel. Azonban a ‘Repülő hölgyek” egy saját jelvényt akartak. Ennek okán, a berlini érem, jelvény, kitüntetés és Rendjel gyártó C.E. Juncker bemutatott egy minta darabot, amely tartalmazta a birodalmi sast, amely a karmai között tartja a horogkeresztet, amit tölgyfa/babérkoszorú vesz körül, azonban a koszorú nem ovális, hanem kerek. A minta darabot elfogadták, így sorozatgyártásba került.
Sajnos, a mai napig nem világos, hány darab készülhetett ennek a sorozatgyártásnak a keretein belül. A Kerek Koszorús Pilóta Jelvény alapjait Hanna Reitsch “Goldenen Militär-Flugzeugführer- und Beobachterabzeichen mit Brillanten” – “Arany Katonai Pilóta-, és Megfigyelő Jelvénye Briliánsokkal ékesítve’ szolgáltatta, ami valójában nem is egy jelvény, hanem egy kitűző. Viszont, ennek a koszorúja kerek volt, nem ovális. A női személyzeti állomány nem kapott Kombinált Pilóta-, Megfigyelő Jelvényt Briliánsokkal ékesítve, hiszen nem volt szükség női légi megfigyelőkre, így egy nő sem szerezte meg mindkét képesítési bizonyítványt. Tehát, ha előkerül egy kerek koszorúval ellátott, akkor az csak prototípus lehet. Néhány pilótát kitüntettek egy téglalap formájú briliánsokkal ékesített brossal, ami tartalmazta a Luftwaffe sast is, amit sokan és tévesen összetévesztenek a Kombinált Pilóta-, Megfigyelő Jelvényt Briliánsokkal ékesítve típussal. Így jött létre a legenda az Adler egyik cikke alapján, miszerint Schenk-Stauffenberg grófnő is kiérdemelte a briliánsokkal ékesített változatot. A cikk arról szólt, hogy: ‘………a briliánsokkal ékesített brosst adományozzuk.” Ez viszont egyértelműen az a bross, amit Luise Harden pilótanő is kapott adományozási dobozban, és akinek a hagyatékát a Hanseatischen Auktionshaus Dr. Beer & Partner/Hamburg értékesítette az 1980-as évek végén.
Forrás: Gräfin Schenk-Stauffenberg írott hagyatéka alapján
A jelvényről részletesebben:
Feldolgozás:
Préseléssel készült cink jelvény, eloxált – matt ezüst koszorúval, polírozott élekkel. Az ezüst színű sast két lencsefejű szegeccsel rögzítették a koszorúhoz. A koszorú hátlapja félig üreges.
Gyártó:
Nincs arra utaló jel, hogy ki lehet a gyártó, azonban a felhasznált sas, és a hátlap szerelvényezés alapján egyértelműen C.E. Juncker, Berlin gyártóként azonosítható. Háború után készültek jobb-, és rosszabb minőségű hamisítványai. A hamisítványokat nem Juncker cége készítette, mivel 1944 közepétől a gyárat több részleges bomba találat is érte, melynek következtében a Juncker cég 1945 elejére több munkásának halála és a gyárkomplexum súlyos sérülései miatt működésképtelenné vált. Tény, Juncker részt vett egyes 1957-es kitüntetések gyártásában, de a hamisítvány Kerek Koszorús Pilóta Jelvények nem köthetők Juncker cégéhez.
Koszorú átmérője: 42,8 mm
Perem vastagsága: 3,4 mm a koszorú alsó végén
Szárny szélessége: 64,6 mm
Súly: kb. 33gr
A bross:
Hosszúkás, tömör, közepes magasságú dobozpánt, tengelyén huzagolt kerek drót tűzővel, ami keményforrasztással lett a hátlapra rögzítve. A ‘C’-formájú beakasztókampó kerek tányérlapka alátétet tartalmaz.”