HANOMAG

Hannoversche Maschinenbau AG., Hannover

RL2-38/28

A HANOMAG a németországi gőzmozdonyok, traktorok, teherautók, és katonai járművek gyártója. Először azzal ért el nemzetközi hírnevet, hogy az I. Világháború kitörése előtt számos gőzmozdonyt szállított Finnországba, Romániába és Bulgáriába, valamint első traktort készítette Hanomag R26 néven 1924-ben, Németországban. 1925-ben személygépkocsi gyártással kezdték színesíteni a palettájukat. 1989 óta a Komatsu vállalat tagja.

A cég történetének kezdete egészen 1835-ig nyúlik vissza, amikor is Georg Egestorff a Hannover közelében lévő Linden városában alapított céget, Eisen-Giesserey und Maschinenfabrik Georg Egestorff néven. A cég kis gőzgépek gyártásával foglalkozott. Hamarosan elkezdtek mezőgazdasági gépeket gyártani, majd 1846-ban megépítették az első vasúti mozdonyukat a hannoveri állami vasút számára. 1870-re 500 mozdonyt gyártottak. 1871-ben a cég megváltoztatta a nevét: Hannoversche Maschinenbau Actien-Gesellschaft vorm. Georg Egestorff, Linden vor Hannover. A jármű gyártás következő állomása a közúti gépjárművek gyártása lett. 1905-ben a német hadseregtől szerződést kaptak gőzkocsik gyártására. 1912-ben a Hanomag megkezdte a 80 lóerős benzin motorok gyártását. 1924-ben mutatták be a piacon az első WD 26 (WD) mezőgazdasági traktort, amely 26 lóerős négy hengeres benzin motorral üzemelt. 1931-ben elkészült az első RD 36 dízel traktor, 36 lóerős négy hengeres motorral és 5,2 liter űrtartalommal. A Hanomag 1939-től az 1950-es évek elejéig piacvezető volt.

Az 1920-as évekre a közúti gőz járművek piaca hanyatlóban volt, így a Hanomag a benzin és diesel motoros autókra tekintett, mint a jövőbeli közúti járművekre, különösen a gazdaságos modellekre fektették a hangsúlyt. 1925-ben piacra dobták a 370 kg-os nyitott, kétüléses Hanomag 2/10-et, a középre szerelt 500 köbcentis egy hengeres vízhűtéses motorral. Az autó, a Zweisitzer Limousine  (kétüléses limuzin ) nevet kapta, lekerekített elülső és hátsó része pedig a Kommissbrot becenevet, mivel hasonlított a hadseregben felszolgált kenyérhez. Noha nagy számban, összesen 15 775 darabot készítettek, nem sok profitot termelt, ezért az 1920-as évek végén a vasúti mozdony-részleget eladták a Kassel-i székhelyű Henschel & Son cégnek. A hagyományosabb autó, a 3/16PS, és az első dízelmotoros traktorok 1928-ban kerültek forgalomba, és ezzel a cég már nagy profitra tett szert. A Hanomag-ot súlyosan érintette a kereskedelem 1929-es visszaesése, és nagy mennyiségű eladatlan jármű állt a telephelyein.

1930-ban javultak a dolgok, és a vállalat megszerezte a hazai autópiac 14 százalékát, az Opel mögött a második helyet szerezte meg, de 1931-ben új válság következett be, amikor a bankoktól hitelt kértek le. A gyárat Hannover városa és a Vereinigte Stahlwerke tröszt számára jelzáloggal terhelték, így a cég újraindulhatott a Hanomag Automobil und Schlepperbau GmbH néven.

1932-re új, 1,1 literes, 1934-ben Garant névre keresztelt kocsit mutattak be, az eladások növekedtek, lehetővé téve a két műszakos munkavégzés bevezetését, és ehhez csatlakozott a nagyobb, 1,5 literes Rekord (ezt a nevet később az Opel használta) 1933-ban, független első felfüggesztéssel. Dízel Rekordot az 1936-os berlini Motor Show-n mutatták be. 1939-ben bemutatták az innovatív “egytestű” 1,3 literes járművüket, melyet a Volvo mérnökei tanulmányoztak, és ez a típus képezte az alapját a Volvo PV 444 típusú személygépkocsinak.

A II. Világháború idején az autógyár katonai járműmotorokat gyártott, nehéz traktoruk katonai változatát átnevezték SS-100-ra, és fél lánctalpas csapatszállítókat is gyártottak. A Hanomag 20 B, egy négykerék-meghajtású kis csapat-személyszállító autót 1937-től 1940-ig gyártották (körülbelül 2000 darab készült), és Stoewer  R180, R200 és 40-es típus. Stoewer kapacitás problémái a BMW (mint 325) és a Hanomag koprodukcióját eredményezték. A három gyártó együttesen mintegy 10 000 darabot helyezett forgalomba. A speciális négykerekű kormányművet a legtöbb modellre felszerelték.

A legismertebb katonai járművük, amelyet a II: Világháború idején a Hanomag tervezett és gyártott, az  az Sd.Kfz. 251 fél lánctalpas, melyet általában egyszerűen “Hanomag” -nak hívnak, de ezt már megkérdőjelezték, és valószínűleg csak háború utáni ráragasztott címke-becenév. A német tisztek SPW “Schützenpanzerwagen” vagy “páncélozott gyalogsági harci jármű” néven emlegették őket napi parancsaikban és emlékirataikban. A teljes gyártási szám meghaladta a 15 000 darabot. A gépesített páncélgránátos gyalogsági erők védelmére és szállítására építették, mely messze a II. Világháború legelterjedtebb német páncélozott csapatszállító harcijárműve lett, sőt, közvetlen elő futára a mai páncélos csapatszállítóknak.