Cégtörténelem:
A Tipp & Co., Nürnberg
A Tipp & Co., Nürnberg ( 1912-1971 ) hosszú cégtörténete a XX. századi játéktörténelem egyik legjobban dokumentált korabeli játékgyártó cégtörténete.
A céget 1912-ben Herr Carstens és Frau Tipp alapította, mely a Philipp Ullmann család tulajdonában volt. Frau Tipp még ugyanebben az évben Philipp Ullmann-ra hagyta a részvényeit. 1918-tól Ullmann már egyedül irányította a vállalkozást, Herr Carstens pedig 1919-ben lépett ki az üzletből.
A cég gyorsan növekedett, rövid időn belül a Carette, Bing, Hess, Lehmann és Märklin nagy játékgyártó cégek nevei mellett emlegették.
Ullmann-nak, akinek jó kapcsolatai voltak a nagy gyerekjáték áruházakkal szerte a világon, 1933 -ig maradt az egyedüli tulajdonos. A vezetése alatt az 1920 -as években, a Tippco játékok főként járművek voltak, beleértve a személyautókat, úthengereket, traktorokat, motorkerékpárokat, versenyautókat, ezekhez versenypályákat, buszokat és teherautók modelljei. Ezenkívül a vállalat mechanikus ónból készült egyéb játékokat is készített, mint például körhintákat és játékvonatokat.
Az 1930-ban kiadott Tippco katalógus a vállalat által gyártott 160 féle játékát mutatta be. A Tippco által gyártott járművek többségét figurákkal látták el, melyek vagy fémlemezből, vagy a O. & M. Hausser Lineol figuráiból álltak. Tűzoltók voltak a tűzoltó autókban, utasok voltak a helyi buszjáratokon. A járművek kiváló minőségűek, részletgazdagok voltak, szép festéssel és matricákkal díszítve. Többségük felhúzós megoldással készült.
A gazdasági világválság során azonban a cég 1932-ben csődbe ment. Philipp Ullmann zsidó volt. 1933-ban a növekvő zsidóüldözés, és korlátozásaik miatt Angliába menekült, ahol játékokat kezdtek gyártani a Nasshampton-i Bassett-Lowke játéktársaság által biztosított műhelyben. A bevételből más zsidó menekülteket támogattak. A céget Mettoy-nak nevezték el, később Corgi Toys néven vált ismertté 1956-ban.
Időközben Nürnberg-ben lefoglalták a cégét, és a Tippco utódjaként 1933-ban a játékgyártó cég korábbi igazgatója, Bing Ernst Horn vette át a cég irányítását. Égisze alatt a gyerekeknek addig gyártott megszokott játékok helyett már a német hadsereg újjá építését éltető katonai játékok vették át a terepet. A Tippco elsősorban háborús és propaganda játékokat gyártott, és Nürnberg legnagyobb ónjáték gyártójává nőtte ki magát. Termékpalettájuk széles választékban kínálta a féllánctalpas-, és lánctalpas páncélozott harcijárműveket, páncélosokat, légvédelmi ágyúkat. A korszak egyik legismertebb modellje a 23 cm hosszú, fekete, úgynevezett “Wagen des Führers” (Mercedes-Benz 770K) volt, amelyet 1936-tól a háború végéig, 1945-ig gyártottak.
A Reichsautobahn első szakaszának 1935-ös megnyitását követő évben a Tippco kihozta a gyorsforgalmi út bádogból készült változatát, hidakkal, egyenes szakaszokkal, kanyarokkal, csomópontokkal, benzinkutakkal, és autókkal. A „Reichsautobahn” igény szerint bővíthető volt, és akár a jóval drágább elektromos változatban is kapható volt.
1935 és 1939 között a Tippco gyártott egy olyan motorkerékpárt, amelyen Mickey és Minnie Mouse ült, de ehhez a Disney-tól nem kértek licence jogot, és ezt a játékot a Disney sosem engedélyezte.
Bár fémre nagy szükség volt háborús célú alapanyagként, a Tippco a második világháború alatt is folytathatta a játékok gyártását. Az acélról ekkor átváltottak az ón alapanyagú játékok gyártására.
A háború befejezését követően Horn-t elbocsátották, és a céget 1933-ban visszaadták Ullmann családnak. Eleinte dr. Eddmeier, mint cégvezető irányította a céget, majd 1948-tól Ullmann a fiával Henry-vel vezette tovább a játékgyártó céget.
Tartották a lépést, és az 1950-es és 1960-as években a Tippco számos haszongépjárművet gyártott, mint például a billenőkocsik, traktorok, úthengerek, kotrógépek és daruk, amelyekkel a vállalat a megsemmisült városok és a hozzájuk tartozó mindennapi utcaképet mutatták, és az újjáépítésére irányult.
Az új termékcsalád olyan logisztikai járműveket is tartalmazott, mint a postás autók, a Coca-Cola szállítókocsik, a tejeskocsik és az üzemanyagszállító teherautók.
A háború előtti évek nem katonai járművei mellett, amelyeket továbbra is hasonló formában gyártottak, újra szerepet kaptak a motorkerékpárok és robogók, valamint hajók, repülőgépek, buszok és amerikai közúti benzinfaló izomautók. Az autópályák továbbra is fontos tartópillérek voltak, ahol a különböző gyártók rendszerei gyakran kompatibilisek voltak egymással, így a Tippco, a Huki vagy a Technofix márkájú modellekkel továbbra is játszhatók voltak. A Shell benzinkút-modellek és a BP többszintes parkolója emelte a kínálatot.
Sok más fémjáték gyártóhoz hasonlóan a Tippco sem akart belépni a műanyag korszakába. A japánok által erőltetett műanyag játékpiac végül győzedelmeskedett, és a Tippco, Henry Ullmann vezetése alatt 1971-ben bezárta kapuit.
Érdekesség, hogy a Tippco modellek közül a legkedveltebbek mind a mai napig a háborús modellek. Természetesen már a felnőtt gyűjtők érdeklődését keltik fel, nem a kisgyerekekét. Ritkaságuk oka, hogy a háború után nagyon sokat megsemmisítettek, vagy még a háború utolsó hónapjaiban megsemmisült közülük.
Néhány játék ára akár az 1000-5000 Euro között mozoghat.