Diamant Fahrradwerke GmbH., Hartmannsdorf bei Chemnitz
Elite Diamant Werke A.G., Siegmar/Schönau bei Chemnitz
A Diamant Fahrradwerke 1885 óta, különböző nevek alatt létező cég. A cég fennállása alatt fő profiljaként kerékpárokat, motorkerékpárokat és azok kiegészítőit gyártotta/gyártja, professzionális minőségben.
Csak az NDK fennállása alatt több, mint 8 millió kerékpárt adott el. Az 1980-as évekbeli eladási visszaesést követően a cégben tulajdonosváltás történt, majd ezt egy korszerű modernizáció követte, amelynek hatásaként és a legmodernebb berendezéseknek köszönhetően naponta 650 bicikli gördül le a gyártósorról.
A céget 1885-ben Friedrich Wilhelm Nevoigt ( 1859-1937 ) és testvére, Wilhelm Friedrich Nevoigt ( 1857-1909 ) regisztráltatta be a kereskedelmi nyilvántartásba, a Chemnitz közelében lévő Reichenbrand-ban. Ugyanebben az évben más termékek mellett megkezdték a kerékpárok tesztelését.
Az első, sorozatgyártásban készült kerékpárok 1895-ben készültek el. Azonban, a kerékpár gyártás csak az egyik profilja volt a cégnek.1898-ban Nevoigt testvérek feltalálták a kettős görgősláncot, amely még mindig világszínvonalúnak tekinthető. A vállalat erőteljes fellendülésnek indult, így 196. március 12-én átnevezték, új neve: Gebrüder Nevoigt AG Reichenbrand / Chemnitz lett.
1912-ben a kerékpárgyártás olyan fontos ágazata lett a cégnek, hogy újra átnevezték, így lett a vállalat Diamant Werke Gebrüder Nevoigt AG.
1916-ra az alkalmazottak száma már ezer fő.
1920-ban ismét egy cégnévváltás következett be, most az Elite Diamant AG-ra, miután az autógyártó Elite-Werke-el összevonták őket.
A márka annyira népszerűvé vált, hogy a városban kerékpár klub alakult, Chemnitz der Chemnitzer Radrennclub Diamant néven.
A Weimar-i Köztársaság idején, az 1323-as válságban a cég 2,5 millió Birodalmi Márka tőke injekciót kapott. 1927-ben csődközeli állapotba került, de 1928. februárjáig az Opel felvásárolta a cég részvényeinek több, min a felét, a motoros kétkerekű járművek gyártása iránti érdeklődése miatt. Azonban az Elite-Diamant AG-nál a motoros kétkerekű járművek gyártása és értékesítése nem volt ígéretes az Opel számára, ami az 1930-as szakításhoz vezetett. Az új, újra független gyárat ismét átnevezték, új neve: Elite Diamant AG Siegmar / Sachsen.
1926-ra a cég több szabványosítását is elfogadták. A II. Világháború alatt a keleti népek közül kényszermunkára ítélteket is foglalkoztatott. 1945-re mintegy 1,3 millió kerékpár került gyártásra.
De miért is érdekes a gyár, mint bajonett gyártó? Azért, mert, csak 1935-1941 között gyártott bajonetteket. Utána, már nem.
Az Elite Diamant ritkaságban a 19 gyárból a 6. helyen áll a legyártott 348.000 darabbal.
Az NDK idején a céget államosították, és a gyártási kapacitása jelentősen csökkent. A Fal lebontását követően a cég ismét új nevet kapott: DIAMANT Fahrradwerke GmbH., ami a svájci Villiger csoport részvételével jött létre, ami 1997-re teljesen átvette a vállalatot. A Diamant ma az American Trek Bicycle Corporation része, amely magában foglalja a Bontrager, Klein, LeMond és Gary Fisher márkákat is.
A Chemnitz közelében található Hartmannsdorf Diamant gyár, a legrégebbi németországi kerékpárgyár.